Menu

“Marketeers hebben de kracht om de wereld wat mooier te maken”, zei Mark Woerde tijdens #STIMAsc15

Geschreven door Pieter De Moor op

“Marketeers hebben de kracht om de wereld wat mooier te maken”, zei Mark Woerde tijdens #STIMAsc15

Dat hashtags een brug kunnen zijn, stadsborden slim worden en marketeers de kracht hebben om de wereld mooier te maken: de bijna 2.000 studenten op het STIMA Students Congress in Brussel kregen waardevolle lessen mee naar huis. Dat je je al eens moet vervelen, bijvoorbeeld, maar ook dat de klant de held is, technologie helpt om de klant te begrijpen en alles binnenkort Shazambaar zal zijn. Welke andere lessen Bert Marievoet (Twitter), Veerle Colin (JCDecaux), Mark Woerde (Sweetie), Bert Dries (Musketon), Sylvie Verbruggen (Telenet), Patrick Van Waeyenberge (Newsmonkey) en Bart Swimberghe (Shazam) hebben, lees je hier.

Brands, mind the gap!

Terwijl we meer en meer horen dat merken er minder toe doen, blijkt uit onderzoek dat merken belangrijker worden omdat het houvast biedt aan de twijfelende consument. Merken en bedrijven innoveren en evolueren continu, maar mogen daarbij hun consumenten niet verliezen. Zeven sprekers vertellen elk vanuit hun eigen ervaring over hoe zij de kloof tussen merk en consument trachten te dichten. Hun toehoorders? De bijna 2.000 studenten die het grote auditorium op de Heizel tot de nok vullen.

#hashtags

“Twitter wil een brug zijn tussen het eigen leven van de gebruiker en alles wat daarbuiten gebeurt via de hashtags”, trapt Bert Marievoet, hoofd van Twitter België, het Stima Students Congress af. “Twitter wordt gebruikt om zaken te ontdekken, veel meer dan voor communicatie met vrienden.”

Ook merken willen op de Twittertrein. Bert Marievoet stelt hen deels gerust: het draait nog steeds om de juiste audience en content. “Maar wat erbij komt, is het juiste moment.” Merken kunnen Twitter gebruiken om te komen tot realtime-inzichten en onmiddellijk in te spelen op opportuniteiten – zolang ze maar rekening houden met de context. “Via hashtags zijn we ook een brug tussen verschillende media die al worden gebruikt door de merken. De hashtag is de link tussen verschillende touchpoints.”

Passief wordt slim

Ook nu digitaal het nieuwe normaal is, blijft Out of Home-advertising relevant, zegt Veerle Colin, marketing director bij JCDecaux. “We blijven innoveren. In België hebben we in een aantal stadsborden beacons ingebouwd waardoor merken connectie kunnen maken met voorbijgangers.”

JCDecaux zelf heeft het over 'smart outdoor'. “De bedoeling is dat de consument in interactie gaat met het merk. Daarbij is een goed en creatief idee de basis. Out of home blijft een gateway naar andere vormen van communicatie waarmee je de mobiele consumer on the go kunt bereiken. Je creëert awareness waarop je als merk nadien kunt verder bouwen.”

Durven vervelen

Als één van de grootste designtalenten zette Bert Dries – aka Musketon – samen met MTV een online tool op waarmee iedereen een iPhone-cover kan maken met zijn ontwerpen op. “Heel veel mensen zijn bang van wit canvas. Dus moest de tool zo gemakkelijk zijn dat ook mijn moeder het kan gebruiken”, legt hij uit. “Wat dit project speciaal maakt is dat we beroep gedaan hebben op heel wat van mijn creatieve vrienden. Er was geen enkel reclamebureau betrokken.”

 

Zo doen we dat op #STIMAsc15! #Musketon

Posted by Pieter De Moor on Thursday, March 19, 2015


Ook Musketon heeft drie lessen voor de jonge marketeers. “Ten eerste: je moet dingen doen waar je blij van wordt. Het tweede punt is dat je moet durven om je te vervelen. Ik haal veel inspiratie uit momenten dat ik me verveel en zit na te denken. En ten derde: falen is oké, weet je – het is zelfs een shortcut naar succes.”

De klant is de held

“We willen geen technologie creëren voor de happy few, maar willen een breed bedrijf zijn”, vertelt Sylvie Verbruggen, director branding, media & comms bij Telenet, tijdens haar presentatie. “We moeten de kloof vullen tussen de technologie die steeds sneller evolueert en de mensen die niet altijd mee zijn.” Dat tracht het telecombedrijf te doen door bij alles in eerste instantie aan de klant te denken. “Vroeger was de technologie de held, nu zijn de klanten onze helden.” Duidelijke tarieven, gemakkelijk te bestellen en te gebruiken diensten: daar gaat Telenet voor.

Een tweede gap tussen bedrijf en klant dreigt door de groei van de onderneming. “We hebben groeipijnen gehad”, klinkt het. “We willen nu veel meer met onze klanten gaan praten. We hebben leuke campagnes gedaan, maar met de megafoon. Nu beseffen we dat we veel meer permanent in contact moeten staan met onze klanten. Bovendien zetten we ook meer en meer de stap van storytelling naar storydoing.”

Newsmonkey

“De eerste vraag als we een artikel starten is 'is het onderwerp relevant voor jongeren?'”, zegt digital director Patrick Van Waeyenberge van Newsmonkey. “Vraag twee is dan hoe we het onderwerp gaan brengen.” Door de juiste onderwerpen op de juiste manier te brengen, maar ook door interactief te zijn en gamification te introduceren, wil Newsmonkey zo veel mogelijk zijn artikels via sociale media gedeeld zien.

Voorlopig gaat men bij Newsmonkey nog manueel na waarom het ene artikel meer gedeeld wordt dan het andere, al is er nu een project dat moet leiden tot een technologische oplossing. “Een ander project is een mobiele app. We hebben altijd gezegd dat we dat pas doen als het vernieuwend is. Nu denken we dat we het gevonden hebben en bouwen we een app met artikels waarvan wij weten dat je daarin geïnteresseerd bent – deze zomer zou de app er moeten zijn.”

Shazam wordt marketingtool

Shazam is niet alleen handig om muziek te identificeren, het is ook een handige marketingtool, zegt Bart Swimberghe van Proximus Skynet Advertising. “Mensen gebruiken hun smartphone vaak terwijl ze tv kijken. Dat is een opportuniteit voor Shazam.” Nu al zijn er televisiespots die oproepen te Shazammen, en zo de kijker mee te nemen voorbij de spot van 30 seconden. “Je laat mensen interageren met de televisie. Het maakt tv klikbaar.” Radio wordt op dezelfde manier visueel.
De volgende stappen voor Shazam zijn beaconing, waarbij je bij het passeren van een winkel een kortingsbon krijgt of bij de cardealer een filmpje ziet, en het shazammen van advertenties of displays in de straat. “Binnenkort is alles Shazambaar.”

Dit was #STIMAsc15 volgens Content Connections.


STIMA Students