Menu

Happy Profit - Herman Toch

Geschreven door Pieter De Moor op

Happy Profit - Herman Toch

Naar aanleiding van de speech van Herman op het STIMA Students marketing congres in 2014 heb ik mij verdiept in zijn eerste boek "Transformeren om te overleven". Natuurlijk was ik benieuwd naar hoe zijn 2de boek zou zijn. Even intrigerend? Even haarfijn de situatie geanalyseerd & beschreven? 

Mijn score voor dit boek: 8/10
Waarom deze score? Het is een boek met een sterk filosophisch kantje. Het zet aan tot nadenken over de core van bedrijven. Wanneer je anno 2014 een nieuw merk wil opbouwen/transformeren, lees je best eerst dit boek eens door, zodat je zeker nadenkt over de verschillende facetten en rollen van een merk in deze wereld anno 2014.

Winst maken en er trots op zijn mogen we dus niet interpreteren als winst maken op de kap van iemand anders.

De kern van Herman Toch z’n boodschap, het is perfect, belangrijk en zelfs leuk om winst te maken, maar dat dat een beloning moet zijn voor waardevol handelen.
Die waarde zit in twee elementen:
1. Maak je klanten gelukkig
2. Laat een betere wereld achter

Voor mij de vraag uit het boek en waar ikzelf de laatste tijd heel wat over nadenk bij de merken en bedrijven die ik tegenkom.
“Wat zouden mensen missen als jouw merk er morgen niet meer is?”
Om niet zomaar simpelweg opzij gezet te worden lijkt het antwoord mij op deze vraag, durf dromen, streef jouw dromen na, vertaal dit in een verhaal waarbij je jouw gebruikers/consumenten betrekt.
Wanneer jouw merk een sterke visie heeft, zijn dromen nastreeft dan ben je al goed op weg om niet makkelijk vervangen te worden.

Unilever als goed voorbeeld van een andere aanpak, die zorgt voor happy profit, goed doen voor de wereld en voor je consumenten. Onder leiding van de Unilever CEO Paul Polman is het bedrijf bezig met het inslaan van een totaal andere richting.
In ontwikkelingslanden is hygiëne vaak een groot probleem. Unilever verkoopt daar niet zomaar zeep, het verkoopt de boodschap dat je je handen moet wassen voordat je met voedsel in de weer gaat. Volgens Herman is dat een complete 'mindshift'. 

Dé boodschap die Herman de lezer wil meegeven is denk ik: Wees je bewust van de nieuwe tijdgeest, kijk anders, ontwikkel een nieuwe visie en transformeer zonder dat je al weet waar het eindpunt ligt. Bovenal: maak gewoon lekker winst door het goede te doen voor je klanten en de wereld.


Boeken