Menu

Boek: Exponentiële Organisaties

Geschreven door Pieter De Moor op

Boek: Exponentiële Organisaties

Mijn score:

Beste Business Boek van het Jaar 2014 volgens Frost & Sullivan. Een must read voor ceo’s, ondernemers en beleidsmakers die niet alleen de noodzaak voor verandering zien, maar daar ook mee aan de slag willen.

Op dit moment doen er zich onnoemelijk veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voor, er is een nieuw soort business opgestaan: de Exponentiële Organisatie. Dit zijn bedrijven die in staat zijn een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dit dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Exponentiële organisaties laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

Salem Ismail, Yuri van Geest en Mike Malone hebben honderden startups onderzocht en tientallen ceo’s van de snelstgroeiende organisaties geïnterviewd. Van Airbnb, Netflix, Tesla en Waze tot Arianna Huffington, Tim O'Reilly en Chris Anderson. In dit boek brengen ze de ontwikkelingen op organisatie- en technologisch gebied in kaart en komen met een raamwerk van interne en externe factoren waarmee elke organisatie, of het nu om een startup of een multi-national gaat, een Exponentiële Organisatie kan worden.

"89 percent of the Fortune 500 companies from 1955 are not on the list in 2014"

De curve waarover het allemaal gaat:

Het hogere doel waarnaar gestreefd wordt - Massive Transformative Purpose

Yuri en zijn mede-auteurs hebben 200 exponentiële organisaties bestudeerd hebben een 10 kritische succesfactoren geïdentificeerd. Op basis van deze succesfactoren hebben de auteurs een model ontwikkeld. In dit raamwerk wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe succesfactoren. De externe succesfactoren zijn: staff on demand, community & crowd, algorithms, leveraged assets en engagement (SCALE). De interne succesfactoren zijn respectievelijk interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social technologies (IDEAS).

Doordat in de exponentiële organisaties elementen hieruit verwerkt zijn. Zijn zij in staat om gigantische schaalvoordelen hierdoor te ontwikkelen. Zo kost het Uber bijna niets om een extra auto of bestuurder toe te voegen, heeft Airbnb de beschikking over 90 keer meer kamers dan een traditionele hotelketen, produceert Local Motors 1.000 keer goedkoper en 5 tot 22 keer snel auto's dan traditionele autofabrikanten en kan Quirky 10 keer sneller een nieuw product ontwikkelen (in 29 dagen van idee tot op de schappen, in plaats van 300 dagen). Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

Kortom, een aanrader om te lezen. Hoe sneller hoe beter.


Boeken